Saturday, March 13, 2010

Vaniljeekstrakt ja -suhkur

Tellisin Ebays 6 ilusat suurt värsket vaniljekauna, mis sealt ka ülikiiresti mu postkasti potsatasid. Neid müüakse ka meie poekettides (olen näinud nt Rimis), kuid ühe kauna hind on juba pea sama palju kui minu kuue kauna oma. Nii et otsustage ise, kust kaunad soetada soovite.
Mina aga tellisin nad enda juurde eesmärgiga välismaistes retseptides ülipopulaarset ja paljukasutatavat vaniljeekstrakti ning ka eestlastele meelepärast vaniljesuhkrut valmistada.

Isetehtud variant tuleb tunduvalt odavam ning kindlasti ka tervislikum. Ja muidugi ka põnevam. Siiani olen vaniljeekstrakti pähe kasutanud mõnes poeketis saadaval olevaid pisikesi vaniljeessentsi (lisaks sellele müüakse ka veel rummi- ning mandliessentsi, 4 tk pakis) sisaldavaid n-ö kapslikesi, mis on tegelikult ilmselt üks üpriski kaheldava väärtusega kraam.

Igatahes panin täna nii suhkru kui ekstrakti "käima". Kuidas täpsemalt, tahate teada? Eks ma siis räägin.

Vaniljesuhkur
Vaja läheb:
  • Suhkrut
  • Vaniljekauna
  • Purki
  • Kolm nädalat kannatust
Mina võtsin esmalt kotikesest ühe hästilõhnava värske vaniljekaunakese välja ning lõikasin ta kolmeks. Seejärel iga pooliku omakorda pikkupidi pooleks ning eemaldasin keskelt noa abil seemned ning puistasin nad kenasti suhkru sisse. Nii tegin kõigi kolme jupiga. Seejärel segasin suhkru läbi, et seemnekesed seal ilusti laiali läheksid ning suhkruga sõbrunema hakkaksid. Seejärel torkasin ka järelejäänud kaunajupid suhkrusse ning n-ö matsin nad sinna alla. Seejärel tuleks purk paariks nädalaks jahedasse (soovitavalt ka pimedasse) kohta seisma panna, seda aeg-ajalt raputades.

Umbes kolme nädala pärast võibki kaunad eemaldada ning suhkrut kasutama hakata. Nii lihtne ongi!

Vaniljeekstrakt
Vaja läheb:
  • 3 vaniljekauna
  • 2,5 dl viina (kasutasin Laua viina)
  • Pudelit/purki
  • Veel rohkem kannatust (kaks kuud või enam)
Lõikasin vaniljekaunad pikkupidi pooleks, jättes nad ühest otsast kokku. Pistsin nad ükshaaval pudelisse, kallasin viina peale ning sulgesin pudeli korgiga. Asetasin ta koos suhkruga külmemasse pimedamasse kohta riiulisse seisma. Seda segu tuleks samuti aeg-ajalt loksutada, et ta ikka kenasti ekstrakteeruks (üüü, mis sõna!). Umbes kahe kuu pärast saab teda kasutama hakata ning säilima peaks ta lausa aastaid! Tegin ekstrakti ka kohe topeltkoguse, et ikka pikemaks ajaks jätkuks.

Lõpptulemused olid täpselt nii toredad, kui oodanud olingi! Vaniljesuhkur on väga tugeva vaniljelõhna ja -maitsega ning ekstrakt on samuti väga ekstraktilik!
Kindlasti jätkan nende samal viisil valmistamist ning soovitan seda teistelegi vaniljesõpradele!

Vanill on vahva!

2 comments:

Birgit said...

Huvitav just, et vaniljeekstrakti viinaga tehakse... Mis nüüdseks sellest saanud on? Kuidas ta kookides-toitudes käitub, kas maitse jääb piisavalt tugev ja nii...?

Väga toredaid, maitsvaid ja tervislikke! retsepte olen siit Sinu blogist leidnud. Suured tänud!! ootan põnevusega, mis järgmiseks:)

Kata said...

Ülitore kuulda, et minu blogi retseptid huvi pakuvad! :)

Vaniljeekstrakt on täitsa tugeva vanilje lõhnaga ja ma kasutan teda ka kogu aeg, aga enamasti läheb teda küpsetisse ainult pisike kogus (nt 1 tl) ja see nüüd mingit märgatavalt tugevat vaniljemaitset ei anna (kuid midagi vast siiski), aga usun, et kui teda ikka veidi rohkem panna või nt mõnes glasuuris kasutada, peaks maitse ikka tunda jääma küll ;)

Ma arvan, et kui ta mul nüüd otsa saab (mis hakkabki õige pea juhtuma), teen teda ja vaniljesuhkrut kindlasti uuesti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...