Thursday, April 1, 2010

Tervislik karamelline sibulapirukas

Otsustasin katsetada sibulapirukat ning just sellist, mis ei oleks ülirasvase põhja peal, nagu pirukaid ikka enamasti tehakse, ning oleks üleüldiselt tervisesõbralik, kuid sellegipoolest maitsev. Idee sain siit, kuid muutsin retsepti üpris kõvasti, hautades sibulat hoopistükkis palsamiäädikas ning mees, ka põhja komponentide osas tegin pisikesi muudatusi.

Pirukas kukkus välja vägagi hea! Kuigi sellest sibula hautamisest (kuna mul ei ole Tartus pliidi kohal õhupuhastajat, mis sibula-palsamiäädika aroomid endasse imeks) hakkas mul lõpuks, kui olin peaaegu terve tunnikese sibulat hautades veetnud, nii halb, et kaalusin korraks ka asja sinna paika jätmist. Õnneks ma seda siiski ei teinud (käisin vahepeal õues värsket õhku hingamas) ning suutsin vapralt asja lõpule viia ja olgu kõrgemad võimud tänatud, et ma seda tegin.
Tõeliselt tore asi tuli välja- mahlane ja magus, sibulad mõnusalt kreemjad ja palsamised. Suitsujuust lisab samuti imelist maitsenüanssi.


Nüüdseks olen pirukat juba kolm korda teinud (kahekordistades kogused ning kasutades 28x40 suurust ristkülikukujulist vormi) ning ta on iga korraga üha paremini välja kukkunud (kuna olen sibulad tunduvalt pisemaks hakkinud ja kasutanud esmakatsetusel kasutusel olnud wok-panni asemel laiapõhjalist kastmepanni, kus hautamine tunduvalt ladusamalt ja kiiremini läheb) ja peaaegu kõik, kellele seda pakkunud on, on nii vaimustunud olnud, et on nõudnud, et ma ka neile kindlasti selle retsepti edastaksin. Võib vist ka öelda, et tegemist on ka minu praeguse hetke lemmikpirukaga :)

Esmakatsetus ehk ümmarguses vormis valmistatud suuremate sibulatükkidega variant

27 cm läbimõõduga vormi jaoks
kulub:

  • 2 dl helbeid (mina panin 1 dl täisterakaerahelbeid+ 1 dl täisterarukkihelbeid+ veidike nisukliisid)
  • 1 dl täisteranisujahu
  • 1 muna
  • 0,25 dl õli
  • Soola
  • 0,5 tl küpsetuspulbrit
  • 75 g kohupiima
Täidiseks:
  • 0,5 kg sibulaid
  • Õli
  • Palsamiäädikat (mul kulus seda umbakudu 50 ml)
  • Mett/pruuni suhkrut
  • Soola
  • Pipart
  • Tšillipipart
  • Küüslaugupipart
  • 50 g riivitud suitsujuustu
  • 1 muna
  • 1 dl maitsestamata jogurtit
  • 0,5 dl piima
  • Kuivatatud peterselli
Kuidas tegutseda?
1.
Haki sibulad tükikesteks (mina teen seda spetsiaalse viilutaja abil, lõigates esialgu hästi õhukesed sibularõngad ning seejärel hakin nad omakorda veel veidi pisemaks) ning hauta neid laiapõhjalisel pannil paar minutit tsipakeses õli ja vee segus ning seejärel lisa osade kaupa palsamiäädikas ning mesi/pruun suhkur. Sega sibulaid pidevalt ning lisa maitse järgi äädikat ja mett/suhkrut juurde (mul kulus umbkaudu 3-4 sl mett). Vahepeal võib lisada ka veidike vett, et sibulad ikka kenasti pehmeks hauduks. Kokku kulub nende n-ö palsameerimiseks umbakudu pool tunnikest kuni tund olenevalt sellest, kui jämedaks või peenikeseks oled sibulad hakkinud.

2.
Hautamise lõpupoole lisa ka sool, pipar, tšillipipar, küüslaugupipar ning petersell.

3.
Jäta segu jahtuma. Võid piruka ka hoopis järgmisel päeval valmis küpsetada ning palsameeritud sibulaid senikaua külmkapis säilitada. Saadud segu sobib tegelikult ka väga hästi niisama leiva/saiakatteks või praelisandiks.
4.
Pane ahi 200 kraadi juurde sooja.

5.
Määri lahtikäiv koogivorm rasvainega ja puista üle kliidega/riisaiaga või vooderda küpsetuspaberiga.

6.
Põhja jaoks sega kokku jahu, helbed, küpsetuspulber ning sool.

7.
Lisa muna, õli ning kohupiim. Sega tainaks.

8.
Suru tainas märgade kätega õhukese kihina vormi põhja, küpseta 10 minutit.

9.
Samal ajal lisa sibulatele muna-piima-maitsestamata jogurti segu ning riivjuust. Soovi korral lisa veel meelepäraseid maitseaineid.

10.
Võta põhi ahjust, kalla sellele sibulasegu ning küpseta veel umbkaudu 25 minutit.

11.
Lase natuke jahtuda ning lõika üks soe mahlane tükike!


Või tükikesed..

Või hoopis sektorike :)

Pirukas on väga maitsev nii soojalt kui külmalt. Nii kohvi, tee kui morsi kõrvale. Nii kevadel, suvel, talvel kui sügisel. Proovige järele!

3 comments:

Anu- Askeldamised said...

Kellele sa neid sööke teede?
Või õigemini, kellel on privileeg saada osake nendest isuäratavatest hõrgutistest, ja mida selleks tegema peab, et ka sinna privileegide hulka kuuluda :)

Kata said...

No eks ma teen ikka endale ja neile, kes mul siin Tamsalu kodus ringi tšillivad, vanaemale ka aeg-ajalt ning kui mingi tähtpäev, siis selle puhuks, nt kellegi sünnipäevaks vms :P
Või kui mingid koosviibimised, siis ka. Oled ju küll priviligeeritute hulgas olnud :)

Anonymous said...

da best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...