Monday, April 26, 2010

Karjala pirukad porgandi-kartulitäidisega

Täna hommikul olin täielikus usinuse tipus. Nimelt suutsin lisaks oma toimetustele pesukuivatuse, tolmuimemise, kapikoristuse, ahjukütmise, üleüldise söögivalmistamise ning kasside toitmise vallas hakkama saada ka karjala pirukatega.

Inspiratsiooni andis mulle meie suurepärane toitumise aluste kodutöö, kus tuli juttu erinevate maade roogades ning toitumiskommetest. Nimelt avastasin tänu sellele, et karjala pirukad on valmistatud rukkijahust (kuigi enamasti valmistatakse neid siiski nii, et rukki- ja nisujahu pannakse pooleks)! Mulle oli alati miskipärast tundunud, et nende tainas on justkui millestki hoopis heledamast valmistatutud. Olin kahtlustanud kurjajuurt nisujahu. Nüüd said mu kahtlused aga kummutatud ning hakkasingi internetist pirukate kohta lähemalt uurima.

Mul oli tegelikult nendega varem üks mitte just väga maitsev kogemus ajast, kui mitmeid-mitmeid aastaid tagasi oma võimlemisrühmaga Soomes käisime. Seal pakuti ka meile hommikusöögiks just neidsamu pirukaid. Riisitäidisega. Ma vähemalt arvan, et see oli riis. Maitselt meenutas igatahes rohkem saepuru.
Ilmselt sellepärast ma siiani neisse väga vaimustunult suhtunud ei olnudki. Arvasin, et mingid nisujahust saepurupätsid.

Aga võta näpust- hoopiski väga toredad ja tervislikud pirukad! Väga vahva väljanägemisega pealekauba. Kuna ma need kiiresti-kiiresti ahju saata tahtsin, et järgmiste toimetuste kallale asuda, siis mina neid NII üliilusti kokku ei voltinud, kui oleks võinud, kuid väga ma ka ei nuriseks. Täitsa lahedad tulid, ise jäin rahule.

Ma ei hakanud neid siiski riisitäidisega tegema, vaid haarasin hoopis ühe hiiglasliku porgandijuraka ning tõin keldrist kaks suurt kartulit ning valmistasin neist täidise.

Tainaks läheb vaja (10 pirukat):
  • 2,5 dl täisterarukkijahu
  • 1 dl vett
  • 0,75 tl soola
  • (Veidike linajahu)
Täidiseks:
  • 250 g porgandeid
  • 250 g kartuleid
  • Tilgake piima
  • Soola
  • Pipart
Pintseldamiseks:
  • Natuke võid
  • Piima
Munavõi (tervislikum variant):
  • Munad
  • Lahja majonees
  • Till
  • Sool
  • Pipar
  • Kodujuust (kes soovib)
Talita nii:
1.
Keeda porgand ja kartul pehmeks.
2. Munavõi jaoks keeda munad, tambi need kahvliga katki, lisa veidike majoneesi, tilli, soola, pipart ning soovi korral ka kodujuustu. Sega ilusti läbi.
3. Tambi porgand ja kartul kahvliga pudruks, lisa tilgake piima ning maitse järgi soola ja pipart. Kes soovib, võib lisada ka muid toredaid maitseaineid.
4. Pane ahi 250 kraadi juurde sooja.
5. Sega kokku rukkijahu ja sool.
6. Lisa vesi ja sega ühtlaseks tainaks.
7. Jaga tainas kümneks toredaks pallikeseks.

8. Võta ükshaaval pallike, vajuta veidi lapikumaks ning rulli ta rohkelt rukkijahu kasutades nii lapikuks, et talle saaks ilusti supilusikatäie täidist keskele panna.

9. Voldi ääred kenasti (kuigi eks kenadus ole ikka ja endiselt vaataja silmades) ülespoole ning aseta ahjuplaadile. Suuri vahesid ei pea jätma, kuna pirukad ei kerki.
10. Aseta pirukad ahju ning lase neil 15-20 minutit küpseda.
11. Samal ajal sega kokku väike või-piima segu ning kui pirukad ahjust väljuvad, võiks neid sellega natuke pintseldada, et nad hiljem kõvaks ei tõmbuks.
12. Hakka pirukaid kohe eelnevalt valmistatud munavõiga nosima ning need, mis järele jäävad ning hetkel kõhtu ei mahu, tuleks kenasti rätikuga katta, et nad head pehmed säiliksid.

Karjalanpiiraka!

Järgmisel korral olen ehk julgem ning proovin selle päris õige riisipudruga variandi ka ära. Ja ka täitsa tavalise porganditäidise, lisades sellelegi tsipake riisi. Erinevate täidiste retseptidega saab suurepäraselt tutvust teha nt siin.

Olen pirukatest nüüd igatahes vägagi positiivselt meelestatud!

2 comments:

Anu- Askeldamised said...

proovisin järgi. super head :)
mul ei olnud küll täisterarukkijahu vaid tavaline rukkijahu. ja lisasin veidi ka tavalist nisujahu.

Kata said...

No vot kui tore! :) Nad on tõesti hästi toredad, peaks ise ka kohe millalgi uuesti tegema.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...